TÄNKVÄRT - LÄSVÄRT

Imorse när jag vaknade trodde jag aldrig,
  • att jag skulle göra något stort av denna dag
  • att jag skulle kunna förändra något
  • Men framför allt att jag själv skulle bli så oerhört glad av att göra något för någon annan
 
Förra veckan stod det på facebook att familjens hus inte längre har möjlighet att ta emot kläder och leksaker för att ge till behövande familjer kring jul. Däremot fick man gärna skänka biobiljetter eller presentkort på köpmannaföreningen. Jag blev jävligt upprörd, men lämnade det.
 
I fredags tog en mamma upp detta och frågade om vi inte skulle köpa ett presentkort och lämna. En Väldigt fin tanke, MEN samtidigt gnager det i mig att dessa familjer inte blir varm eller torr av ett biobesök... Eller 200 kr på någon affär i stan får man inte mycket för. Detta var andra gången jag nudda vid detta ämne.
 
 
Idag i skolan hade jag lååång väntetid. Mina funderingar och åsikter om dessa familjer kom upp igen, denna gång med en kreativ idéspruta, Emma. Vi bollade idéer fram och tillbaka utan att hitta någon riktig lösning på vårt problem. 
 
 
Jag vill att familjer med dålig ekonomi ska få tillgång till kläder, leksaker, böcker, skidor, skridskor osv osv antingen för att ge detta i julklapp till sina barn eller för att få över pengar till att köpa en julklapp.
 

Problem som uppkom
- Vars ska vi vara för att samla in och sortera allt

- Hur ska personer anmäla vad de "önskar" sig?
 
- Hur ska jag komma i kontakt med dessa förmodligen anonyma personer?
 
Av den lilla lilla tillfälligheten att Emma gick på toa, ringde jag ett samtal. Berättade min idé och blev hänvisad till någon sorts myndighet. Sagt och gjort, ringde ett andra samtal och tre personer senare pratade jag med en super gullig kvinna som hänvisade mig vidare till ytterligare en person.
 
 
Detta sista samtal gjorde mig så glad, överväldigad, rörd, berörd, lättad och överlycklig att faktiskt tårar rullade ner för mina kinder.
 
 
Denna person har kontakt med ett flertal svenska och utländska familjer med liten eller ingen inkomst. Vi ska tillsammans kunna ge barn och familjer den möjligheten att få en liten julklapp eller hela och rena kläder. 
 
 
 
 
Det jag behöver hjälp med är,
 
 
att få tag på saker som skulle kunna skänkas. Jag kommer senare att meddela tid och plats för själva inlämnandet men BÖRJA plocka ihop det som ni kan tänke er att vara utan. DOCK INGE SKRÄP! Jag agerar inte som brevvika. ;)
 
Tänk er att en enda sak från era barns leksaker kan förändra hela vardagen för ett asylsökande barn som bor långt ute i en by endast med sin mamma!
 
 
 
Kram på er /D

Kommentarer
Postat av: Therese

Så himla bra initiativ! Har ju tyvärr inga barnleksaker/kläder att bistå med men länkar till ditt inlägg i bloggen senare så kanske någon fler ser :).

Svar: Tack!!! :) Har tänkt på dig idag förresten. Skulle som vilja hitta en lucka att ses på, men för mig ser det rätt fullbockat i veckan... Det löser sig säkert :) Kram på dig!
Desirée Jonsson

2012-11-26 @ 19:29:11
URL: http://livelaughrun.se
Postat av: Therese

Det borde vi absolut göra! Jag har dock också jäkulskt fullt upp nu men i sinom tid ;). Haha. Kram!

2012-11-27 @ 20:33:21
URL: http://livelaughrun.se
Postat av: A Bib By Anna

Hej! Har i dagarna sökt efter precis detta att lämna kläder och leksaker till. Vill också bidra till att de som behöver det får det direkt inte genom mellanhänder eller presentkort. Ska samla ihop allt jag kan och skänka till ditt projekt! Kommer du informera här och kanske på köp- och sälj sidorna på fb? Jättebra gjort av dig!
Mvh, Anna

Svar: Ja!! Förstår det, gjorde precis samma sak. Jag informerar både här på bloggen, facebook men tror även att det kommer att stå i PT :) Kanske någon lapp på familjens hus. Men sprid gärna vidare om du känner att du vill hjälpa :)
Kramar på dig!
Desirée Jonsson

2012-11-29 @ 11:16:14
URL: http://abibbyanna.blogspot.se
Postat av: Linda WritingL

Vilken fint initiativ! :D Hoppas insamlingen går bra!

Svar: Tackar!! :)
Desirée Jonsson

2012-11-29 @ 14:13:14
URL: http://writingl.blogg.se
Postat av: Amanda

Hej. Blir alldeles glad och rörd över att det finns så godhjärtade människor :) Tänkte bara säga att om du/ni vill ha hjälp med något så kan du ju höra av dig för jag hjälper mer än gärna till.
/Arbetslös mamma :)

Svar: Så kul att fler också tänker på dessa familjer! :) Jag kommer absolut att säga till, hjälp kommer nog att behövas! Kram på dig
Desirée Jonsson

2012-11-30 @ 00:21:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0