Årets utmaning - Shoppingfritt 2017

Nu framöver kommer jag titulera mig som Medveten konsument. Med inspiration från min käre vän och med motivation från texten ovan ska 2017 bli ett shoppingfritt år för fröken Jonsson. Varför? Tänker säkert många och det finns faktiskt en hel del anledningar. 
 
 
Ekonomin! - jag har en Väldigt hög utgiftspost på just shopping, inte alltid åt mig själv men dyra presenter och många loppisfynd åt bland annat barnen. Mitt mål är att spara 80.000 kr under 2017.
Konsumtionshysterin! - jag anser att det finns just en sådan. Samhället och sociala medier präntar in i varje individ att vi "måste" ha en massa prylar och kläder. Och bra erbjudanden finns det gott om, nu är det inte längre mellandagarna som är enda readagarna under året, nej nu rear butiker var och varannan dag och hittar på det ena speciella tillfället efter det andra. Nu är det slut på shopping "bara för att det är billigt" eller "det är ju A once in a lifetime!".
Miljön! - det är ju ingen nyhet eller hemlighet att miljön påverkas av konsumtion. Jordens resurser används till varje liten pinal som vi betalar för och kanske inte ens använder. Känns skönt och veta att jag sparar lite på jordens resurser i alla fall.
Utmaningen! - jag älskar utmaningar och drivs nå djävulskt av att klara dem. Min motor och drivkraft är motivationen och en hel del jävlar anamma. Jag har bland annat avregistrerat ALLA nyhetsbrev som kommer på mail och sms.
Tiden! - min ambition är att jag ska bli två timmar rikare varje dag. Det är nämligen så att jag kan ägna timmar till att leta på internet efter de perfekta gardinerna, kläderna, förvaringen eller annat ovesäntligt. Jag har precis insett att jag missar väldigt många sekunder av nuet genom att borra ner näsan i mobilen eller surfplattan. Men nu ska det bli ändring på det! Jag kommer därav vinna en massa dyrbar tid med dem som betyder mest för mig!
 
 
 
Som alla utmaningar har även denna endel undantag, mina är följande:
  • Nödvändiga kläder till barnen och då helst begagnat eller ekologiskt. Kläder och skor till mig som absolut bör bytas ut pågrund av slitage. Förresten, konsulera behovet av inköpet med en vän, exempelvis Therese. Kan jag argumentera för inköpet, Köp det!
  • Materiella ting som vitvaror, bilar eller skador som påverkar hemmet och våra dagliga användningsområden.
  • Presenter/gåvor, dock rejält bantad konsumtion, om möjligt ge något begagnat.
  • Nöjen, även den posten kan bli mindre. Får välja ut de nöjen som ger mest energi under 2017, inte gå på varenda teater och show.
  • Restaurangbesök, kanske inte flera gånger i veckan...Tänk till!
  • Skönhetsartiklar som hudkräm, mascara och deo. Jag kommer använda av det som finns innan nytt inhandlas.
  • Inklöp som höjer mitt välmående som massage, terapi och träning!
  • Resor, kan aldrig få nog av dem! :) Vi får resa hur mycket vi vill, då detta ger upplevelser och tid med varandra.
 
 
Inga inredningsartiklar, leksaker, kläder eller böcker! Vid konsumtion köper jag helst begagnat eller kravmärkt.
 
Jag välkomnar det nya året med stor spänning och förväntan. Första veckan är härmed avklarad med bravur och jag önskar alla en riktigt bra start på det nya året! Kram



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0