Till min finaste morfar! ✝️ 2020.05.16

En epok har gått ur tiden, ett original har lämnat jorden. Min unika fina morfar har gått vidare.

Läste upp en text på minnesstunden och insåg att så många fler än bara jag kunde relatera till innehållet. Det betyder så otroligt mycket mer att få dela minnen än bara ha dem för sig själv.

 
 
Morfar, för mig är du så många minnen. För mig är du den helt unika tornedalsfinnen. 

I Pålbergets röda älvsbyhus startar mina minnen av dig.  den tiden var jag bara en liten liten tjej. Du kom med färdigsockrad gb-glass och hjortron och våfflor i stora lass. Vi såg på Bingolotto och trav och en och annan tjuga du gav. 

En morfar med bus i blicken och benen i kors, mina minnen fortsatte även i Fällfors. 

Sedan blev vi en stor familj i det gula huset och ditt signalement var lössnuset. På julafton gav du romerska bågar och en sedel, ibland presentkort på OK avsett för drivmedel. En morfar som ställt upp i vått och torrt, oftast som chaufför till någon sport. Du satt där tyst i publiken och jag behövde aldrig känna mig sviken. 

Jag älskade din humor och ditt provokativa sätt, du bevisade att ingenting var fel och inte heller rätt. Dubbla armbandsur på en arm eller klä sig originellt för att hålla sig varm. Egengjorda läsglasögon på varann så ditt synfel därmed försvann. Eller Reinfeldt i en stor ram på bordet endast för att din röda vän skulle tappa ordet. Två tv-apparater och en radio igång, du såg både på sport, text-tv och lyssnade på skönsång. Du bjöd på wienerbröd, köttsoppa och polarkaka eller mjuka knäck och hemmagjord sockerkaka.

En ekonomisk morfar som även lärt mig vikten av att vara givmild. Ja, för mig är du en riktigt stor förebild. Minnena fortsätter efter e4an då du skulle skjutsa mig till flyget, den gången hade vi riktigt tur och du fick högsta morfarbetyget. Vi kom oss väldigt sent iväg och jag räknade varje sekund kontra vår resvägVi får då punktering på din bil, på vägen med endast en fil. Stressen var ett faktum och du jobbade på i absurdum.  Jag har aldrig sett någon byta ett däck så fort och nöjdheten efteråt, ditt leende var stort. Jag hann till flyget tack vare dig och är så tacksam att du gjorde allt för mig. Du lånade ut volvon och lägenheten, och var alltid nyfiken på mina nya arbeten.  

Morfar, det finns så mycket att tacka för, och jag hoppas att du mig idag hör. Tack för att du på loppisar tagit mig med, och lärt mig att allt går att sälja, ja till och med en trasig kulled. Pruta det var verkligen din grej och jag har dessutom fått min förmåga av dig

Vi har spelat en hel del bilbingo ihop och vi satt knäppt tysta under varje upprop. Din kreativitet är underbar och bilbingo är på största allvar. Om batteriet i bilen skulle ta slut så ropa du absolut inte tut. Du hade med dig signalhorn och koskällor för att inte missa några inkomstkällor. Den gången jag vann 1000 kronor var din min oslagbar, det minnet kommer för alltid leva kvar. 

Glimten i ögat det är minnet utav dig och jag hoppas att alla fina sidor överfört sig både till mina barn och mig.

 

Kiitos

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0